Tjena!

Ja, jag vet att här är lite tomt för tillfället.
Det finns en helt naturlig förklaring till det, jag har inte en aning om vad jag ska skriva om!?
Mina gamla blog är nerlagd, den fungerade mest som "terapi" och även om den nog egentligen kanske fortfarande skulle behövas tröttnade jag på att skriva ner det.

Mest troligt är nog att jag ska fylla på med lite recensioner av TV-serier här, kanske någon lista eller så.
Har börjat skriva några, kommer upp när man har 4-5 st klara
sen kanske man kommer att ta upp lite politik också, ett intresse som gick från obefintligt till väldigt påtagligt under bara ett par dagar av EU-valets slutspurt.

Tycker du att sidan ser konstig ut så har du säkert rätt!
Eftersom jag är nybörjare på dethär så kommer det vara mycket trial & error i början, och förmodligen ganska oorganiserat. bare with me


tisdag 30 juni 2009

TPB på Börsen?

Såg just nyheten på pirate bay, om att dom har/ska sälja siten.
Tydligen ska GGF (global gaming factory X) har köpt siten för 60 miljoner kronor.

Nyheten har mött ganska så hårt motstånd på TPB blog, även om dom försöka lugna folk med att det är en förbättring och att GGF inte kommer att kunna ändra så mycket utan att TPB går i graven. Visst pengarna leder givetvis till möjligheter att förbättra sidan men som många menar i kommentarerna så är det inte layout och funktioner som är det viktiga, Utan det är folket bakom, och all den trovärdighet dom visat.

Har TPB killarna sålt sig? kanske, kanske inte. (Även om jag skulle ha förståelse för dom om dom har det, med tanke på hur rättsäkerheten ser ut i Sverige så så känns inte en friande dom lika självklar som förut, och att få in bötesbeloppet skulle ju faktiskt kunna ge dom en möjlighet till ett "normalt" liv även efter en fällande dom.

Så vad har då GGF sagt? enligt AB så är tydligen tanken att TPB ska lanseras som ett lagligt alternativ där dom på något sätt ska kunna säkra inkomster till upphovrättshavare efter vad som tankas ner, men tydligen ska även vi fildelare kunna tjäna pengar på att ladda ner!?

Enligt Hans Pandeya(VD) ska fildelarna tjäna pengar i det nya systemet.

– Vi kan skapa nya intäkter åt fildelarna. En fildelare som kopplar upp sig i vårt system börjar tjänar pengar, säger han.

– På så sätt är det mer intressant att vara fildelare i ett system där man tjänar pengar på att ladda ned än där man laddar ned gratis, säger han.

Så hur tror ni detta kommer att fungera?

Vågar man gissa på en månadsavgift, kanske med möjligheten att för varje nerladdning så dras det av lite av din betalning. Kanske kan du med tillräcklig trafik lyckas ta bort din månadskostnad? Skulle ju faktiskt kunna funka, Fast på vilket sätt skulle då vi fildelare tjäna pengar? Dessutom skulle verkligen bolagen kunna tänkas gå med på något sådant, högst tveksamt enligt mig.

Men i vilket fall så hoppande man på på köpte lite aktier, förhoppningsvis ska väl raketkursen lyckas hålla i sig tills imorgon , sen får man nog överväga att göra sig av med dem igen då jag har väldigt svårt att se att detta kommer att lyckas.




Inga kommentarer: